5 oktober 2017

KPN als waterleidingbedrijf van enen en nullen

5 oktober 2017

KPN als waterleidingbedrijf van enen en nullen

KPN als waterleidingbedrijf van enen en nullen

Als kleine zakelijke telecompartij strijd ik met Message To The Moon al jaren voor meer openheid in Den Haag. Ik geloof dat meer transparantie leidt tot lagere prijzen en betere diensten. Zelf waren we ook niet altijd de ideale schoonzoon maar de markt dwong ons incidenteel een richting op waar we niet altijd achter stonden. In plaats van me erbij neer te leggen heb ik besloten ertegen in verzet te komen en een andere, transparante koers te varen.

Even terugblikken. Op 1 oktober 2016 trad de mede door ons geïnitieerde nieuwe telecomwet in werking. Aanbieders van zakelijke telecomdiensten moeten abonnees nu informeren over contractwijzigingen en mogen die niet zondermeer stilzwijgend wijzigen. Dit betekent het einde van de opzegvergoeding die veel mkb’ers van KPN kregen als ze wilden overstappen. De looptijd van de overeenkomst bleek dan door KPN gewijzigd zonder dat de ondernemer daarover was geïnformeerd. Belde je vervolgens om opheldering, kon de salesafdeling de overstap ongedaan maken en werd gezegd ‘als u terugkeert, crediteren wij de slotnota’. Dat is machtsmisbruik en verboden op basis van het ‘totaalpakket maatregelen WLR 2007’. KPN is nog steeds tegenstander van het opvragen van de einddatum van klanten om porteren op einddatum de standaard in de markt te maken. Waarom lukt standaard porteren op einddatum in de consumenten- en zorgmarkt wel, maar in de zakelijke telecommarkt niet? Juist. KPN heeft belang bij onduidelijkheid en laat KPN nou net in dit segment een marktaandeel hebben van 85 procent.

Ook recent is weer gebleken dat KPN zo groot is dat regulering door ACM noodzakelijk is. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft op 17 juli 2017 uitspraak gedaan over het ‘marktanalysebesluit ontbundelde toegang’. Op basis van die marktanalyse heeft ACM bepaald dat KPN in de periode 2016-2019 concurrerende aanbieders toegang MOET aanbieden tot haar vaste koper- en glasvezelnetwerk. “Dat is gezond voor de markt”,aldus de ACM met gevoel voor understatement. Het CBb stelt bovendien dat de ACM KPN ‘mag’ reguleren, omdat het op de zakelijke telecommarkt sterker is dan alle andere concurrenten.

Ik pleit er daarom voor dat KPN het waterleidingbedrijf van nullen en enen wordt. KPN-klanten brengen we onder bij Telfort (als apart bedrijf op de beurs) en telco’s kunnen bij KPN inkopen en onderscheid maken door de wijze van dienstverlening. Een onafhankelijke, nationale infrastructuur is van groot belang voor de digitale toekomst van dit land. De kleur van de kabel maakt niet het verschil. In de tussentijd blijf ik appen met Den Haag en overleg ik via FIST en COIN met EZ, ACM en andere aanbieders. Afgelopen maanden boekten we mooie resultaten:

  1. COIN houdt met zelfregulering toezicht op zakelijk overstapverkeer en geschillen (ook ISDN/PSTN).
  2. Een WLR-overstap (ISDN/PSTN) wordt gezien als nummerportering, met alle regels van dien.

Als reseller porteert u ook vaak nummers. Deze ‘reseller2reseller’ porteringen gaan vaak buiten COIN om en platformaanbieders voorzien daarin niet. Zo kan het voorkomen dat u een contract verliest aan een reseller die het niet zo nauw neemt met de regels en dan informeren de platformen en operators de reseller niet. Toch staat in alle contracten dat u zich dient te houden aan alle regels van ACM, COIN, FIST, STIC, fraudeconvenant etc. Echter zonder deze regels bij te sluiten. U moet zich dus aan regels houden waarvan u het bestaan niet weet. Wanneer heeft uw leverancier u voor het laatst bijgepraat over deze voorwaarden waar bijvoorbeeld een wilsuiting of contract aan moet voldoen? Wij willen open en eerlijk zijn dus zeg ik; op naar een transparante en eerlijke zakelijke telecommarkt.

Met mij eens of juist oneens? Neem contact met mij op!

Hans-Willem de Lint

Voorstel op maat?

Bel ons op 088 8000 800 of laat uw naam en telefoonnummer achter en wij bellen u terug.

Altijd de beste acties?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en ontvang meer informatie over onze diensten en aanbiedingen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.