15 december 2017

PBX gewoon een telefooncentrale

15 december 2017

PBX gewoon een telefooncentrale

Message To The Moon: Bij ons is een PBX gewoon een telefooncentrale

Hans-Willem de Lint, commercieel directeur van Message To The Moon

Het zal niemand ontgaan zijn dat KPN het einde van ISDN heeft aangekondigd en in september 2019 daarmee stopt. Toch stuit deze beslissing op onbegrip. “ISDN is een bewezen ijzersterke dienst”, zegt Hans-Willem de Lint.

Eigenaar en directeur Hans-Willem de Lint van Message To The Moon omschrijft ISDN-technologie als de mooiste dienst ter wereld. “Het doet het altijd en kost bijna niks.” Maar KPN heeft, tot grote verbazing van De Lint aangekondigd dat het in 2019 stopt met de dienstverlening. “Meer dan 40 procent van het mkb zit nog op ISDN.” Volgens De Lint zijn er nog altijd meer dan een miljoen ISDN-lijnen in gebruik. “Ik snap wel dat het mkb zal zeggen ‘waarom moet ik nou over?’ Bij ons kun je voorlopig nog gewoon ISDN blijven bestellen, want veel kleine ondernemers, zoals de kapper of slager om de hoek, zitten niet op een VoIP-abonnement te wachten. Zij willen gewoon kunnen bellen en kunnen worden gebeld. En ISDN2 is een dedicated lijn voor pakweg 25 euro per maand met gegarandeerde gesprekskwaliteit en bovendien is het minder complex dan VoIP. Wij luisteren naar de eindgebruikers en die vinden ISDN best zolang dat bestaat.”

‘Klanten betalen ons voor service’

Bij diverse kleine ondernemers moeten leveranciers niet beginnen over telefooncentrales. De ‘switchingkosten’ en de mogelijkheden die een VoIP-cloudcentrale biedt, zijn voor een deel van de mkb-bedrijven veel te uitgebreid. En gedoe. Message To The Moon kan dat weten, want het Amsterdamse bedrijf levert alles op het gebied van telefonie en internet aan het midden- en kleinbedrijf. Ook aan een flink aantal kleine bedrijven. “Onze klanten hebben geen serverruimtes, maar een meterkast.” Message To The Moon kenmerkt zich doordat het de taal van haar klanten spreekt. “We gebruiken geen jargon of turbotaal. ISDN is het moeilijkste woord dat we in een gesprek met de klanten gebruiken”, aldus de Lint.

VoIP is voor iedereen uiteindelijk goedkoper, omdat KPN ‘niet bepaald bekend staat om haar scherpe tarieven’, volgens de eigenaar en directeur van Message To The Moon. Maar de overgang naar VoIP vergt soms wel een eenmalige investering om alles goed te installeren en nieuwe toestellen aan te schaffen. De kosten om over te stappen, zijn voor veel bedrijven nog te hoog. En dat vormt een drempel omdat bedrijven op VoIP moeten overstappen op basis van de prijs of vanwege de functies die ze daarvoor nog niet hadden. “Ik krijg mijn kapper er echt niet van overtuigd dat hij een hele telefooncentrale met alle bijbehorende features gaat gebruiken”, gaat Hans-Willem de Lint verder.

Spel en spelregels

Als bedrijven naar een andere aanbieder of andere dienst besluiten over te stappen, is dat meestal wel goed geregeld. Maar er zijn wel punten die beter kunnen, vindt De Lint. “De administratieve processen aan de achterkant kunnen nog beter. Ook de positie van resellers is nog niet goed geregeld. Veel resellers hebben weinig kennis over zaken als portering.” De Lint pleit ervoor dat alle telecomaanbieders en resellers zich aansluiten bij branchevereniging COIN. COIN is de vereniging van alle telecom partijen, maar veel partijen zijn niet vertegenwoordigd, bijvoorbeeld omdat een ICT-bedrijf telecom ‘erbij’ doet. Door die situatie zijn veel resellers nu niet op de hoogte van de laatste wetgeving op het gebied van onder andere nummerportering, contractduur en wanneer klanten contractvrij zijn. “We hebben daar last van omdat niet alle resellers op de hoogte zijn van dezelfde spelregels. Het is net alsof je met je familie Monopoly gaat spelen en iedereen het volgens zijn eigen regels speelt. Daar komt ruzie van. Monopoly heeft niet voor niets een hulplijn ingericht voor het geval er ruzie over de spelregels ontstaat.” Daarom is het belangrijk dat alle telecomspelers zich aansluiten bij COIN. Zodat iedereen op de hoogte is van de laatste spelregels.

‘We zijn geen fan van het cafetariamodel’

Eigen accountmanager

Message To The Moon wil graag een hechte band opbouwen met resellers, aldus De Lint. “We hebben ongeveer 100 resellers en dat willen we graag uitbreiden. Daarnaast werken we direct met eindklanten. We vinden het fijn om feeling te houden met de markt.”

Het bijzondere aan Message To The Moon is, volgens De Lint, onder meer dat het bedrijf de markt goed aanvoelt. “De lokale aanwezigheid, of het gevoel daarvan, wordt dagelijks waargemaakt door een vaste pool van 30 monteurs verspreid door het land.” Bovendien krijgen resellers een eigen accountmanager bij Message To The Moon. “Bij grote partijen als KPN en Ziggo krijg je te maken met een callcenter, maar bij ons is de accountmanager nooit weg geweest. Bedrijven betalen ons voor service. Onze monteurs gaan verder dan alleen het installeren van de apparatuur. Ze installeren ook de service. Terwijl je bij de grote partijen naar een video met uitleg op het internet wordt verwezen, komen wij langs om het uit te leggen en daarvoor berekenen we geen voorrijkosten.”

Frikandel met extra saus

“We proberen een totaalpakket te maken en daarbij veel diensten gratis voor de klanten te installeren. Wij zullen bij oplevering klanten altijd een aantal diensten gratis leveren, zodat die ze kunnen proberen en gebruiken zonder bijkomende kosten. Wij verkopen ook geen licenties, wij verkopen een totaalpakket, het bedrag dat we vragen is een vast bedrag waarin alles, onder meer toestellen en licenties, is inbegrepen”, legt De Lint uit. “We zijn geen fan van het cafetariamodel waarbij je voor alle extra’s moet bijbetalen. Wil je een frikandel dan kan dat bij ons. Wil je er saus bij, dan geven we er die gewoon bij, zonder extra kosten.”

Door deze prijsstrategie van Message To The Moon krijgen de eindgebruikers rust en kan het gesprek veel meer gaan over de toegevoegde waarde. “Waarom zeggen klanten dat zij bepaalde functionaliteit niet hoeven? Omdat zij bang zijn er extra voor te moeten betalen. Wij zeggen: De functie kost niets extra, dus gebruik het want we gaan in eerste instantie voor de ultieme gebruikerservaring.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 7-2017]

Lees het artikel hier in PDF

Voorstel op maat?

Bel ons op 088 8000 800 of laat uw naam en telefoonnummer achter en wij bellen u terug.

Altijd de beste acties?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en ontvang meer informatie over onze diensten en aanbiedingen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.